Úvod > Rady ze zahrady > Dvojrozhovor

Dvojrozhovor

Eva s Helenou pracují pro Otevřenou zahradu a stojí za její současnou podobou a programovou  nabídkou. Helena byla u samého počátku zahrady v roce 2013 i u pořízení včel v roce 2015. Pro zahradu pracují obě srdcem a je to vidět. Nejnovějším počinem je vybudování včelího stanoviště s novými vyvýšenými záhony, včelí pozorovatelnou, posezením a novými úly, včetně jednoho proskleného. Také letos ve spolupráci se zahradním včelařem vznikly kurzy pro zkušené i méně zkušené včelaře a pro laiky a rodiny s dětmi, kteří se dozví o životě včel, jejich významu pro lidi i přírodu nebo o včelích produktech.
170220254_760685581501588_5045346884096239340_n-(2).jpg

Evu s Helenou jsme vyzpovídali a dáme vám tak nakouknout pod pokličku hrnce, v němž vaříme zahradní dobroty.

1) Holky, jak pokračují práce na včelím stanovišti a proč by měli lidé přispět na sbírku na Darujme.cz?

E: Díky za otázku, práce pokračují dobře :) Letošní jaro nás sice trochu potrápilo, protože byly dlouho mrazy a půda byla zmrzlá, takže jsme pořád odsouvali zemní práce. Ale v současné době je už terén z větší části upravený, pro úly vznikla malá kamenná teráska, a teď nás čeká osazení vyvýšených záhonů. No a potom už radostná práce - vysázení medonosných rostlin a keřů. Přes 40 druhů!

A co se týče peněz - jsme nezisková organizace, takže abychom mohli zahradu vylepšovat a zkrášlovat, snažíme se finance získávat multizdrojově. Část peněz získáme z grantů a dotací, část peněz vyděláme poskytováním různých služeb a část peněz potřebujeme získat od návštěvníků - lidí, kterým zahrada slouží. Nemáme klasické vstupné, chceme, aby zahrada byla dostupná pro všechny a proto pořádáme veřejné sbírky, které podpoří vybudování nových částí zahrady. Loni lidé přispívali na vybudování části pro nejmenší děti, kde vzniklo pískoviště, špalkoviště, pexeso či habrový tunel, letos připravujeme novou část s včelí pozorovatelnou. 

2) Jak vznikl nápad vybudovat včelí pozorovatelnu s posezením? Není to úplně běžný prvek zahrad a parků.

E: Ten prvotní záměr byl vylepšit podmínky pro naše včely -  úly v zahradě nebyly úplně dobře umístěné, včely vylétaly přímo do svahu, na kterém nebylo mnoho dobré pastvy. A tak vznikl nápad pojmout celou horní část zahrady trochu komplexněji, aby z toho měli užitek včely i návštěvníci.

H: Naším záměrem je, aby celá Otevřená zahrada byla ukázková a inspirativní. Když jsme stavěli vyvýšené záhony, udělali jsme u jednoho dvířka. Když se otevřou, vidíte sklo a za ním skladbu záhonu, od štěpky, klacků a hnoje k horním vrstvám půdy. Můžete tedy dětem ukázat, jak rostlina roste pod zemí, její kořeny, a zároveň si můžete prohlédnout, jak je záhon poskládán. U včel jsme hledali, jak jejich život co nejvíce lidem přiblížit. Děláme tematické akce pro veřejnost, kurzy pro včelaře a výukové programy pro děti. S nimi se do úlů chodíme dívat. Pozorovatelna je způsob, jak ukázat návštěvníkům dění kolem úlů zblízka.

3) Co si jako první vybavíte, když se řekne včela? vcela_zdroj-Pixabay.jpg

E: Vůni květů :) Nevím proč, ale naskakuje mi tato asociace. Možná proto, že když včely nanosí nektar do úlů a z toho se pak odpařuje voda, tak to krásně voní.

H: Med. Mám ráda včely i med.

4) Před časem jste byly součástí online přednášky O včelách a lidech, co vás nejvíc zaujalo, překvapilo nebo co jste se naučily nového o včelách? Práce v Otevřené zahradě je celkově dost různorodá a asi se stále učíte něco nového, zvlášť téma včel asi bude dost neprobádané území, je to tak?

E: To tedy :)! Pro mě tam byla spousta nových informací, včely mi přijdou neskutečně provázaný a důmyslný systém… To, jak se posouvají v hierarchii během života, vyzkouší tolik různých povolání, od uklízečky přes pečovatelku až po zásobování úlu nektarem, jak si spolu povídají a předávají informace skrz “včelí tanec”, jak v zimě, když vysvitne sluníčko, využívají toho, aby mohly vyletět a vynést včelí “bobky” - odpad z úlu, aby tam měly čisto.

H: Na kurzy Honzy Klepárníka chodím opakovaně a vždy se dozvím něco nového. Někdy vnímám vyprávění podobně jako pohádku, kterou můžete slyšet znovu a znovu a pokaždé ji nahlédnete z jiného úhlu pohledu. Dlouhodobě si provádím korekci o trubcích. Naposledy mi došlo, že díky tomu, že se trubec líhne z neoplodněného vajíčka je vpodstatě genetickým otiskem matky.

5) V Otevřené zahradě pořádáte řadu výukových programů pro školy, co je jejich cílem a co byste u nich vyzdvihly? Přibudou k nim i ryze včelařské pro žáky základních škol nebo středoškoláky?

E: V zahradě 4 živlů učíme ve spolupráci s Lipkou především environmentální okruhy týkající se vody, vzduchu, půdy, Slunce nebo třeba i odpadů. V přírodní boromejské zahradě mají úspěch programy pro menší děti, které se týkají hospodaření “na statku”, zahradničení a pěstování či tradic, které se slavily v hospodářském roce. No a včely jsou jedním z témat, třeba i proto, že svým opylováním zásadně ovlivňují, jaká bude úroda. 

H: Považuji za důležité, že v zahradě děti učíme o přírodě v přírodě, pod širým nebem a vše, o čem mluvíme, si děti mohou i prohlédnout a vyzkoušet. Chci, aby děti odcházely s krásným zážitkem, zájmem o přírodu a svět kolem sebe. Větší děti se ptají i na budovu, která je vystavěna v pasivním standardu. Je hezká, pohodlná pro své obyvatele a šetří přírodní zdroje. Na chodbách jsou k vidění díla současných umělců. Věřím, že nejen výuka samotná, ale i pobyt  v inspirativním místě může přispět k tomu, že odrůstající děti budou chtít jednou sami přispívat k utváření světa, který bude v souladu s přírodou.  A zpět k včelařským kurzům: ano, součástí naší nabídky jsou a budou i kurzy o včelách. Děti z mateřských a základních škol k nám chodívají běžně za širokou paletou témat, včetně těch včelařských. Ze středních škol si k nám našly cestu střední školy stavební a technické, které se chodí podívat na využití chytrých technologií v  budově, a střední školy pedagogické, které se k nám chodí učit jak vzdělávat předškolní děti v přírodě. Jestli budou mít učitelé ze středních škol zájem o exkurzi za včelami, to nedovedu odhadnout. Na gymnazisty a studenty dalších specializovaných škol jsou kladeny vysoké nároky stran učiva, které musí vstřebat. Za mě je spíš otázka na učitele, jestli na další témata mají místo. Pro středoškoláky bych stran důležitosti předřadila téma adaptací na změnu klimatu. 

6) Na tuhle odpověď asi čeká řada Brňanů – kdy otevřete a co plánujete na první týdny po startu sezony? Bude tradiční Jarní slavnost (i když třeba až v létě, až to bude možné)?

E: Na otevření a návštěvníky se neskutečně těšíme. Bohužel jsme vázání vládními nařízeními, čekáme, jakmile budou moci otevřít venkovní areály botanických a zoologických zahrad a pak otevřeme i my. (aktualizace: Stane se tak v pondělí 12. dubna). Ale zato chystáme jednu akci ještě před Jarní slavností, a to na Den Země (od 22. do 25. dubna)  Děti s rodiči se budou moct vydat se včelou Medulkou na let Včelí stezkou v okolí zahrady, kde se dozví mnohá tajemství ze života včel a na každém zastavení získají kus včelího příběhu a také nápovědu, která je dovede ke včelímu pokladu.

H: Jarní slavnost předběžně plánujeme na neděli 16. května 2021. Uvidíme, co bude možné a v jaké podobě ji zrealizujeme. Na léto ji přesouvat neudeme. V zásobě ale máme řadu akcí  na letní měsíce, které jsou pro menší počet lidí - třeba Víkend Otevřených zahrad, cyklus degustací Víno z blízka, různé bazárky a herní odpoledne. Vše zveřejníme na našem webu a Facebooku, až se vyjasní nastavení pravidel pro pořádání akcí.

7) Jak zahrada bojuje v těchto těžkých časech? Vypadá to na druhý rok plný výpadků příjmů z pronájmů i rušení nebo přesouvání akcí.

E: Loni na jaře, když jsme museli posunout začátek sezóny, nás ani ve snu nenapadlo, že totéž se bude opakovat i letos na jaře… Je to dlouhé pro všechny. Zahradu financujeme z více zdrojů. Získáváme granty a dotace, které se naštěstí zatím daří udržet. Ale velkou část příjmů získáváme ze služeb - ať už je to organizace workshopů, pořádání akcí pro veřejnost, poskytování vzdělávacích programů školám a v neposlední řadě pronájem konferenčních prostor i zahrad. A o všechny tyto příjmy jsme v loňském roce (a bohužel dosud i letošním) přišli. A ten výpadek je velmi znát. Co je v současné době pro přežití zahrady klíčové jsou drobní dárci, za které jsme velmi vděční. Za lidi, kteří berou jako samozřejmost, že když zahradu využívají, přispějí nám dobrovolné vstupné do kasičky, pošlou DMSku či věnují finanční obnos do veřejné sbírky Otevřené zahrady, třeba na Darujme.cz
94146774_1400404393465149_494453626006142976_n.jpg
Jinak co se týče výpadku příjmů, tak kromě odsouvání investic jsme se bohužel museli rozloučit s některými kolegy. Zahradní práce se naštěstí daří udržovat i prostřednictvím dobrovolné práce, pomáhat nám chodí i kolegové z jiných týmů.

H: Ano, těch výpadků bylo dost. Loni klesl objem všech pronájmů a programů zhruba na třetinu. Zbylé dvě třetiny byly vymyšlené, přichystané, z velké části i prodané a my měli nakonec práci nejen s jejich přípravou, ale i s jejich rušením. To zažívá dnes řada lidí. Soustředíme se na údržbu a rozvoj areálu a obsah programů pro lidi, počítáme s tím, že se zase otevře a že ledacos budeme dělat trochu jinak. Hlavní je, že v zahradě je tým skvělých lidí: zahradníků, údržbářů, lektorů a dalších profesí. Bez nich by to nešlo. 

Podstatný je od nás příjem od města, našich firemních partnerů a řady individuálních dárců. A těch naštěstí přibývá. Myslím, že si lidé víc uvědoují, že přicházejí do soukromé, udržované zahrady, že nejsou povinni platit žádné vstupné a rádi přispějí drobnou částkou do kasičky nebo pošlou dárcovskou sms.

8) Co vás na vaší práci pro zahradu baví ze všeho nejvíc?

E: Baví mě, že je to neskutečně pestrá práce - od fundraisingu přes vzdělávání a pořádání velkých akcí i odborných worskhopů až po práci na zahradě, při které si člověk parádně vyčistí hlavu. A hlavně jsem moc ráda za kolegy, se kterými pracuju. A vůbec za lidi, které zahrada přitahuje - maminky s dětmi, lidi z firemního prostředí, odborníky na zelené stavění a klimatickou změnu, umělce, paní učitelky z prvního stupně, velvyslance různých zemí i mladé, kteří chtějí na chvilku uniknout ruchu města.

H: Mě baví úplně všechno. 

Děkujeme za rozhovor!
 


Pokud se chcete naučit něco více o včelách nebo bylinkách, přijďte na některý z našich kurzů přímo do Otevřené zahrady. Budeme se na vás těšit. Aktuální nabídku najdete zde.

 

VYBERTE SI Z NABÍDKY KURZU A AKCÍ V OTEVŘENÉ ZAHRADĚ

Bylinkové dílny 2022

22. 11. 2021 - 31. 12. 2021

— Akce pro veřejnost —

I letos pro vás připravujeme bylinkový seriál. Začínáme v dubnu a už teď můžete zakoupit dárkový poukaz a místo v kurzu věnovat třeba pod vánoční stromeček.

Ovocnářský kurz 25.2.

25. 2. 2022

Ovocnářský kurz pro každého, kdo má na zahradě ovocné dřeviny a chce se naučit o ně náležitě pečovat.

Ovocnářský kurz 26.2.

26. 2. 2022

Ovocnářský kurz pro každého, kdo má na zahradě ovocné dřeviny a chce se naučit o ně náležitě pečovat.


Newsletter Otevřené zahrady přímo do vaší e-mailové schránky.
Tato stránka využívá cookies. Kliknutím na „Rozumím“ souhlasíte s pravidly ochrany osobních údajů.